Zoeken
Lees voor

Kennisoverdracht voor zorgorganisaties

Wij delen graag onze kennis met u

kennisdelen
zelfsturing

Binnen ZorgAccent hebben wij veel kennis in huis op velerlei gebied. Denk bijvoorbeeld aan de transitie naar zelfsturing, zowel in de woon- als wijkzorg. Maar ook op het gebied van zorg voor mensen met Korsakov, Gerontopsychiatrie of dementie hebben wij veel expertise in huis.

Wij delen dit graag met u. Bijvoorbeeld door het geven van een workshop: in uw organisatie of bij ZorgAccent. Of door een rondleiding te verzorgen in een van onze locaties. U bent altijd welkom om een kijkje te komen nemen, onze enthousiaste en gedreven medewerkers ontvangen u graag!

Een kijkje achter de schermen van een van onze woonzorglocaties?
Van harte welkom! Stuur een mail naar het secretariaat van de directeur woonzorg: secretariaatwoonzorg@zorgaccent.nl

Goed voorbeeld
doet goed volgen

ZorgAccent heeft een goed antwoord om de zorg toekomstbestendig te houden samen met bewoners, familie, vrijwilligers en zorg professionals. Hiermee inspireren wij graag andere organisaties. Zoals de medewerkers van BIG uit het Duitse Essen,  die in juni 2019 een bezoek brachten aan locatie Kronnenzommer.

Na afloop ontvingen we deze mail van Wolfram Gießler:

‘We were very impressed and excited from the realized approach to care and to work in ZorgAccent. It´s a way to combinate family live with professional support in the stationary elderly care, which ist for my opinion unique. Many, many thanks to Ina Kerkdijk, to her Coaching-colleague, Henny Luers and to you for allowing us to meet you and ZorgAccent. We take a lot of ideas for the elderly care in Germany and how to create care and working conditions. I think you have really good answer to make care fit for the future and how to create care with clients and workers together.
If you are interested, we can consider, how ZorgAccent can become more known in Germany. For example, an idea may be to organize visits for managers and nursing-experts to ZorgAccent or we develop a consulting services, how to change the organsation like ZorgAccent. Anyway these are just thoughts and it can be like this, but nothing “must”.
Thank you also for the presentation, best wishes for you and all the teams of ZorgAccent.

Best regards
Wolfram Gießler’

Wij mochten de volgende organisaties al eerder welkom heten bij ZorgAccent voor een kijkje achter de schermen.

IJsselheem te Kampen
https://www.ijsselheem.nl/

Archipel Zorggroep te Eindhoven
https://www.archipelzorggroep.nl/

Zorggroep Noorderboog te Meppel
https://www.noorderboog.nl/

De Posten te Enschede
https://www.deposten.nl

Noorderbreedte te Leeuwarden
https://www.noorderbreedte.eu/

De Vriezenhof te Vriezenveen
www.vriezenhof.nl

Zorgcentra De Betuwe te Culemborg
www.zorgcentradebetuwe.nl

Zorgorganisatie Kalorama, Beek
www.kalorama.nl

Gluren bij de buren

Leren en verbeteren door deelname aan een lerend netwerk

ZorgAccent maakt deel uit van een lerend netwerk, wat betekent dat ZorgAccent zich heeft verbonden aan meerdere andere collega instellingen. Zo vinden er collegiale uitwisselingen plaats, waarbij allerlei disciplines en medewerkers tot aan bestuursniveau ervaringen delen en waar ruimte is om gezamenlijk een thema uit te diepen. Hierdoor ontstaan er altijd weer nieuwe inzichten.

Ook wordt feedback gevraagd op kwaliteitsthema’s, het kwaliteitsplan en het jaarverslag.

En zo ervaren onze medewerkers het Gluren bij de Buren

Gini van Vliet, team Mageleresch op Het Liefferdinck in Den Ham

‘Ik heb twee keer meegedaan met Gluren bij de Buren. De eerste keer was binnen ZorgAccent, de tweede keer bij de Posten (Enschede). Het is een mooie manier van leren van elkaar;

Soms zie je dingen die makkelijker kunnen, dingen die bij een ander op een andere manier georganiseerd zijn en waar jouw team zijn voordeel mee kan doen.

Ook is het goed om met elkaar in gesprek te gaan over hoe je zaken in het team hebt geregeld. Op die manier kom je erachter of er mogelijk een andere manier is die beter bij je eigen team past, of geef je de collega die bij jou gluurt een andere kijk op dingen waardoor zij er anders tegenaan kijken en mee om gaan in het vervolg.

Door ‘te gluren’ word je je meer bewust van de gang van zaken in het team waarin je werkzaam bent. Je moet je verdiepen in het hoe en waarom dingen gaan zoals ze gaan, je moet het uit kunnen leggen. Ook de terugkoppeling naar je eigen team is belangrijk om veranderingen in gang te kunnen zetten.

Ik heb het zelf erg positief ervaren. De keer bij de Posten was ook leerzaam omdat dat een organisatie is met een andere visie en invulling van rollen.

De teams in de Posten zijn semi zelfsturend. Er is een grote verantwoordelijkheid voor de verpleegkundigen in de teams. Zij hebben ook uren per week beschikbaar voor het instrueren van collega’s, volgen en geven van klinische lessen, aftoetsen van verpleegtechnische handelingen bij collega’s. Dat is iets dat ik soms mis binnen ZorgAccent. Je kunt natuurlijk uren zelf inplannen voor dat soort zaken, maar binnen de zelfsturing is iedereen gelijkwaardig, dus dit kan gevoelig liggen.

Wat ik wel jammer vond aan de toetsing bij de Posten is dat zij volgend jaar pas bij ZorgAccent komen. Het zou mooi zijn geweest wanneer de bezoeken wederzijds meer op elkaar aansluiten en dan met dezelfde groep medewerkers kan zijn. Je bent net een beetje aan elkaar gewend.

Ik vind het erg mooi en goed dat ZorgAccent op deze manier medewerkers de kans geeft eens bij andere teams of zelfs een andere organisatie te ‘gluren’’

Klazien Kamphuis, team de Borkeld op het Stadskwartier in Rijssen

‘De reden waarom ik mij hiervoor had opgegeven is om te kijken/leren hoe wij onze kwaliteit kunnen verbeteren. Verder kunnen wij door te gluren bij de buren onze kennis delen en onze mooie afdeling en organisatie aan zorgcollega’s laten zien.  Zo leren we van elkaar.

Na twee dagdelen werd het voor mij duidelijk dat wij bij ZorgAccent erg goed bezig zijn. We krijgen veel vertrouwen van Ina Kerkdijk (directeur woonzorg) en er zijn korte lijntjes. Gelijkwaardigheid staat bij ons hoog in het vaandel (niveaus maken niet uit, iedereen is even belangrijk op een afdeling). Ook viel mij op dat families over het algemeen goed in beeld zijn bij ons. Het enige nadeel was dat ik meeliep met twee zorgverleners op een afdeling somatiek / verzorgingshuis terwijl ik zelf op een PG-afdeling werk: dat is wat moeilijk te vergelijken.’

 

Kwaliteit

ZorgAccent
kwaliteit

Wat zegt ZorgAccent over
Kwaliteit en hoe wij ons
verantwoorden. Lees meer

Huishoudelijke Hulp

Werken in de huishouding?

Werken in de huishouding
of op zoek naar een zinvolle vakantiebaan?
Lees meer

Cliëntadviseur

Contact
cliëntadviseur

Op zoek naar de juiste zorg?
Neem contact op met onze
cliëntadviseur
Lees meer