Zelfsturing

Transitie naar zelfsturing

ZorgAccent heeft in de afgelopen jaren de beweging gemaakt naar kleinschalige, zelfsturende teams. Nadat de wijkverpleging deze transitie doorvoerde in 2010, volgde de woonzorg twee jaar later. Naast het ‘kleinschalig wonen en werken’ is ook heel hard gewerkt om de ‘ingewikkeldheden’ binnen de organisatie weg te halen. Hierdoor is het ZorgAccent gelukt om de overhead te verminderen (dus geen managers en minder mensen in de ondersteuning) om daardoor zoveel mogelijk handen bij en aan het bed te realiseren. Het verlagen van de overhead betekent wel dat er meer taken naar de teams gaan. De teams vinden dit logisch, want thuis regel je de zaken ook gewoon zelf. Enkele voorbeelden; je zorgt als team voor de planning, het huishoudboekje en kwaliteit van zorg. Onze serviceteams ondersteunen onze zorgmedewerkers als er even iets niet lukt. ZorgAccent heeft zoveel mogelijk regels en administratie uit de organisatie gehaald zodat zij niet zoveel hoeven te registreren.

 

Zelfsturing als middel voor persoonlijke zorg

Zelfsturing is binnen ZorgAccent geen doel op zich, maar een middel om zo goed en persoonlijk mogelijke zorg te leveren. Medewerkers hebben, binnen de kaders, alle regelruimte om direct te reageren op een vraag van een bewoner (of familie).

De zorgteams geven de visie ‘Net als thuis’ samen met u en uw naasten, vorm. De medewerkers zijn trots op hun vak en met de regelruimte die ze hebben, zijn ze tot grote dingen in staat. Zij willen graag constant leren en verbeteren. Omdat zij regie nemen over hun eigen werk, kunnen zij u (zo nodig) ondersteunen om de regie over uw eigen leven te houden of terug te krijgen.

Al onze gediplomeerde medewerkers hebben een vak geleerd en nemen het eigenaarschap en de verantwoordelijkheid voor het uitoefenen van hun vak. ZorgAccent ondersteunt en stimuleert onze medewerkers om zich continue te ontwikkelen in hun vak.

In dit artikel dat verscheen in Human vertellen Ina Kerkdijk (directeur woonzorg) en Eefje van Keeken (verpleegkundige) over hoe zelfsturing in de praktijk werkt.

In deze video toont ZorgAccent medewerker Angela Dijkman hoe zorgmedewerkers het vertrouwen krijgen met ideeën aan de slag te gaan voor goede kwaliteit van zorg.
Lees hierover meer in dit artikel

    Vraag gemakkelijk en snel informatie aan.





    Ik was vanmiddag even bij de supermarkt en daar sprak een oudere mevrouw mij aan. Jij bent van ZorgAccent (ik had mijn werkjas aan)? Wil jij me dan even helpen pinnen? Jou vertrouw ik wel.

    Medewerker

    Onze cliënten
    waarderen
    ons met een 9.5

    Beoordeel ons op
    Zorgkaart Nederland

    zorgkaartnederland zorgaccent
    kaart locatie footer