Zorgmedewerkers ZorgAccent ontwikkelen instrument dat tijd oplevert

Rapporteren en informatie opzoeken over een bewoonster met complex gedrag kost medewerkers van ZorgAccent veel tijd. Dat moest anders. Ze ontwikkelden een eenvoudig instrument dat tijd oplevert. Wat was hun aanpak? En wat heeft het gebracht?

Bij ZorgAccent krijgen zorgmedewerkers het vertrouwen met ideeën aan de slag te gaan voor goede kwaliteit van zorg. Zo bleek het rapporteren en informatie opzoeken over een bewoonster met complex gedrag veel tijd te kosten. Dat moest anders. Ze ontwikkelden een eenvoudig instrument dat tijd oplevert. Wat was hun aanpak? En wat heeft het gebracht?

Bekijk de video: Angela Dijkman vertelt hoe ze bij Zorgaccent aan de slag zijn gegaan om regeldruk te verminderen.

Angela Dijkman, zorgmedewerker bij ZorgAccent: ‘Bij een bewoonster met complex gedrag zijn veel collega’s uit verschillende disciplines betrokken. We wilden graag inzicht krijgen in wanneer ze welk gedrag laat zien. Dat betekende veel informatie onthouden over wat we zagen in haar gedrag. Want het moment van rapporteren in het ECD was vaak op een later moment. Een volgende collega moest die informatie doorlezen en onthouden. Tegelijkertijd probeer je in te spelen op wat er die dag gebeurt en je probeert het eventueel anders te doen. In multidisciplinaire gesprekken wil je al deze informatie snel bij de hand hebben.’

Idee voor beter en sneller overzicht

‘Het kostte veel tijd en gaf ons te weinig overzicht. Het idee ontstond om een soort schema of overzicht te maken waar je onder andere de situaties die het meest voorkomen en het soort gedrag eenvoudig kunt omcirkelen. Dat zou veel frustratie schelen, meer tijd voor de bewoner opleveren en een beter overzicht.’

Enthousiasme over het idee

Ina Kerkdijk is directeur woonzorg bij ZorgAccent. Ze is ook gelijk de enige leidinggevende op 1.300 medewerkers: ‘We werken met zelfsturende teams binnen de organisatie. We geven zorgmedewerkers het vertrouwen en de ruimte om zelf hun werk te organiseren, ideeën te bedenken en hiermee aan de slag te gaan.

Daar hoeven ze geen toestemming voor te vragen. Toen ik over dit idee hoorde, was ik meteen enthousiast. Ik zeg er tegelijk altijd bij: Zorg ervoor dat de kwaliteit van zorg niet minder wordt wanneer je met een idee aan de slag gaat.’

Lees hier verder op https://www.vilans.nl/actueel/verhalen/zorgmedewerkers-ontwikkelen-instrument-dat-tijd-oplevert

    Vraag gemakkelijk en snel informatie aan.





    Ik was vanmiddag even bij de supermarkt en daar sprak een oudere mevrouw mij aan. Jij bent van Zorgaccent? ( ik had mijn werk jas aan) Wil jij me dan even helpen pinnen? Jou vertrouw ik wel.

    Medewerker

    Onze cliënten
    waarderen
    ons met een 9.2

    Beoordeel ons op
    Zorgkaart Nederland

    zorgkaartnederland zorgaccent
    kaart locatie footer