Kwaliteitsplan 2019 en de jaren daarna

De bestuurder en directeur Woonzorg van ZorgAccent hebben in overleg met de medewerkers gekozen voor een kwaliteitsplan op huiskamer- en niet voor een plan op locatieniveau.

Wij hebben gekozen voor Huiskamer Notterstee van de Wierdense locatie het Wedervoort.

Huiskamer Notterstee is één van de bijna zeventig huiskamers die ZorgAccent, verspreid over verschillende woonzorglocaties, heeft. Dus daar waar Notterstee staat, zou ook Lindenhof, De Vlegel, Korenaar, De Barkel, De Watermolen, het Hofje, Hammerflier of Erve Nienenhoek kunnen staan.

De bewoners brengen de laatste fase van hun leven door in een omgeving waarbij de medewerkers een sfeer en wereld creëren die voor mensen met een beschadigd brein veiligheid, geborgenheid en herkenbaarheid biedt.

Naast het kwaliteitsplan per huiskamer stellen we samen met de medewerkers ook jaarlijks ‘ZorgAccent speerpunten’ op. Dit zijn aandachtspunten op het gebied van kwaliteit van zorg, de medewerker, vastgoed en bedrijfsvoering. Ieder jaar staan andere speerpunten centraal, waar onze medewerkers, ieder vanuit zijn of haar deskundigheid, aandacht aan besteden.

Nathalie van der Stouw, één van de woonbegeleiders vertelt over het werken en leven in huiskamer Notterstee:

‘Het Wedervoort is een kleinschalige woonvoorziening in Wierden. Hier wonen 24 mensen met dementie in een speciale woonvorm samen, verdeeld over drie huiskamers van elk acht bewoners. Onze huiskamers hebben een gezellige open keuken waar we dagelijks zelf koken met een gezellige zithoek, ingericht met spullen ‘van thuis’ van onze eigen bewoners om herkenning te geven.Iedere bewoner heeft een eigen zit/slaapkamer en deelt het sanitair met haar buurman of buurvrouw. Wij hebben geen kantoren en werken vanuit de huiskamers. Wij worden met hulp van laptops en IPads optimaal gefaciliteerd.

Huiskamer De Notterstee en haar bewoners

Eén van de huiskamers in ‘t Wedervoort heet Notterstee, daarin zijn wij werkzaam. Ons team bestaat uit tien vaste medewerkers, ondersteund door medewerkers uit de behandeldiscipline. We hebben de verantwoordelijkheid voor onze eigen huiskamer die bestaat uit acht bewoners. Wij werken vanuit de visie ‘net als thuis’. De bewoners op onze huiskamer hebben een WLZ-indicatie, met een ZZP-hoogte van doorgaans vijf of zeven. Iedere bewoner van de Notterstee heeft 24-uurs zorg en begeleiding nodig. Mensen mogen bij ons zijn zoals ze zijn. We willen zoveel mogelijk de zorg regelen vanuit de visie van de bewoner. Zodat de bewoner zijn eigen regie kan houden en de bewoner en zijn mantelzorger zich thuis voelen bij ons.’

We vinden het ook erg belangrijk dat de bewoner zich gezien en begrepen voelt. Daarom werken we belevingsgericht. Dit betekent dat we in de beleving van de bewoner proberen mee te gaan, dit biedt hen namelijk veiligheid. En ook dat is één van de pijlers die wij erg belangrijk vinden in onze zorg voor onze bewoners.

Net als thuis: wat merken de bewoners daarvan?

We prikkelen onze bewoners met activiteiten zoals koken, samen koffie drinken, was opvouwen, borrelen, maar we genieten ook van visite. Een voorbeeld daarvan is dat de woonbegeleiders weleens hun kind of hond meenemen waar onze bewoners vaak erg van genieten. Daarbij kunnen we een beroep doen op een groep vrijwilligers. In totaal zijn bij ZorgAccent ruim 1300 vrijwilligers actief.

We proberen van elke dag wat te maken. Zo hebben we bijvoorbeeld afgelopen zondagmorgen toen onze bewoners nog lekker lagen uit te slapen taart gebakken in onze keuken, later op de ochtend hebben we met een hele tafel vol en familie van bewoners hier lekker van gesmuld. Ook hebben we laatst een puppynest op visite gehad waar de mensen erg van genieten. We doen weleens een high tea samen, en proberen regelmatig naar buiten te gaan, zoals naar de markt, naar de winkel, visje halen, ijsje eten, koffie drinken in het dorp, of gewoon lekker eruit om te wandelen. En zo zijn er nog vele voorbeelden die we kunnen noemen.’

Dit zijn maar enkele voorbeelden die er absoluut toe doen. Het zijn activiteiten die voor ouderen met dementie herkenbaar zijn en bijdragen aan de kwaliteit van leven.

De vaste groep woonbegeleiders kent de bewoners en weet wat ze prettig vinden. Dit laatste ‘wat vindt de bewoner fijn’ is heel belangrijk. Het voorkomt onrust, wat de sfeer binnen de groep ten goede komt.

Nathalie: ‘Wanneer je de dag goed start met een bewoner, voorkom je een hoop onrust en loop je als woonbegeleider niet de hele dag achter de feiten aan.’

    Vraag gemakkelijk en snel informatie aan.





    Ik was vanmiddag even bij de supermarkt en daar sprak een oudere mevrouw mij aan. Jij bent van ZorgAccent (ik had mijn werkjas aan)? Wil jij me dan even helpen pinnen? Jou vertrouw ik wel.

    Medewerker

    Onze cliënten
    waarderen
    ons met een 9.4

    Beoordeel ons op
    Zorgkaart Nederland

    zorgkaartnederland zorgaccent
    kaart locatie footer