Zorgtechnologie in tijden van de coronacrisis

Memorylane vermindert gevoelens eenzaamheid

(Door de kennisdragers zorgtechnologie van ZorgAccent)

Zoals we allemaal inmiddels hebben gemerkt, heeft de coronacrisis grote gevolgen voor de maatschappij. Naast dat het virus een gevaar is voor de gezondheid, hebben de landelijke maatregelen ook gevolgen voor het welzijn van mensen in Nederland. Door de maatregelen zitten veel mensen, waaronder onze zorgvragers, alleen thuis. Zij ontvangen (vrijwel) geen bezoek en komen momenteel niet meer onder de mensen. Hierdoor neemt het gevoel van eenzaamheid enorm toe. Daarnaast zien wij dat er de wijkverpleging zoekt naar alternatieve manieren van zorgverlening, om de huisbezoeken zoveel mogelijk te beperken. Dit alles om het risico op verspreiding van het coronavirus tot het minimale te beperken en zo onze zorgvragers te beschermen.

Memorylane vermindert gevoelens eenzaamheid

Ondanks dat wij achter deze maatregelen staan, vinden wij het moeilijk om te zien dat het gevoel van eenzaamheid onder onze cliënten enorm toeneemt. De slogan van ZorgAccent is ‘denken in mogelijkheden’. En daarom zoeken ook wij naar oplossingen die de gevoelens van eenzaamheid van onze cliënten verminderen. Wij zijn actief bezig (geweest) met het inzetten van een technologie waarmee onze zorgvragers kunnen videobellen met familie en/of vrienden; de zogenaamde Memorylane. De Memorylane is een zorgscherm dat eruit ziet als een digitale fotolijst. Het biedt, naast het videobellen, talloze slimme functies die gericht zijn op zorg en ontspanning. Ouderen kunnen dit scherm zonder enige technische kennis bedienen. De zorgvragers en mantelzorgers die momenteel gebruikmaken van de Memorylane zijn erg blij dat zij elkaar in deze periode toch kunnen zien en spreken.

Naast dat we videobellen inzetten om het gevoel van eenzaamheid te beperken, merken wij dat ook de vraag naar technologieën die de zelfredzaamheid bevorderen toenemen.  En zo zoeken wij binnen de wijkverpleging van ZorgAccent continu naar alternatieve manieren om de zorgvragers op de juiste manier te ondersteunen. Uiteraard staat het welzijn van de zorgvrager hierbij voorop. Wij zijn blij om te ervaren dat zorgtechnologie, vooral ook in deze tijd, bij kan dragen aan het welzijn van zorgvragers en hun familie.

    Vraag gemakkelijk en snel informatie aan.





    Ik was vanmiddag even bij de supermarkt en daar sprak een oudere mevrouw mij aan. Jij bent van ZorgAccent (ik had mijn werkjas aan)? Wil jij me dan even helpen pinnen? Jou vertrouw ik wel.

    Medewerker

    Onze cliënten
    waarderen
    ons met een 9.5

    Beoordeel ons op
    Zorgkaart Nederland

    zorgkaartnederland zorgaccent
    kaart locatie footer